zondag 6 december 2015

Beetje spinnen, beetje breien.

De afgelopen weken ben ik een beetje aan het spinnen en een beetje aan het breien. 
Ik laat het je graag zien!

Al een tijdje "spookt" er een ontwerp voor een Fair Isle mutsje door mijn hoofd. 
Een mutsje met die en die kleuren, zo groot en ongeveer dat motief. Lekker vaag hé?
Vond ik ook, dus kleurpotloden op tafel, boeken bij de hand, garen en breinaalden in de aanslag en ontwerpen maar. 
Hier het mutsje zover. 



Hier en daar moet er nog wat ge-fine-tuned worden, maar de basis van het ontwerp is klaar. Ik vind 'm zo leuk worden! :-)
Ik heb het mutsje gemaakt van eigen handgesponnen Shetland wol (grijs tinten) en natuurlijk geverfd Shetland garen (geel tinten).
Dit project wordt zeker vervolgd!

Wat ook  nieuw is is het patroon van Nijltje (Nellie) van Zij maakt het - Annita Wilschut.
Ik kreeg dit patroon van een lieve breivriendin en kon niet wachten om haar te maken. 
Opnieuw een ontzettend leuk patroon en een schattig beestje!


Deze is gebreid van handgesponnen BFL en zijde lontwol.

Zoals velen van jullie weten heb ik een geweldig en prachtig spinnewiel, een Schacht Matchless. 
Nu wil het dat "M" en ik de laatste tijd niet echt vriendjes waren, er ontstond zelfs een beetje een haat/liefde verhouding. Dit kon niet langer!!

Wat was er aan de hand dan? Nou, zoals het in elke relatie wel eens voorkomt, we luisterden niet goed naar elkaar. 
Ik wilde het ene horen, en "M" zei het andere, met als gevolg dat ik niet het draadje kreeg die ik wilde en "M" die luid protesteerde. 
Dit was niet goed! Hier moest iets veranderen! Dus terug naar de basis.

Ik pakte mijn spinboeken er maar weer eens bij, alle spin dvd's werden opnieuw bekeken en ineens viel bij mij het kwartje. Ik kan niet sneller of langzamer trappen, of dikker en dunner invoeren, maar dat hoefde ik ook niet te kunnen! Om het draadje te krijgen die ik wilde en die ik ook kan herhalen, heb ik alleen de ratio's nodig die op het wiel zitten! 
Een proefje...


"M" komt met 4 ratio's: 9:1, 11:1, 13:1 en 15.5:1. Hiermee en het aandraaien van de Scotch Tension kan ik die lekkere dikke draden en hele fijne dunne draden maken die ik wil en kan ik ze herhalen.
Ik hoef niet sneller of langzamer te trappen of dikker of dunner wol in te voeren, ik hoef alleen te trappen en die hoeveelheid wol in te voeren die het wiel wil hebben, meer niet!
Bij mij vielen ineens een heleboel kwartjes op zijn plek!! :-)) 
Het spinnen gaat nu als vanzelf en ik heb nog niet eerder zo'n mooi en gelijkmatig draadje gemaakt! 
"M" protesteert ook niet meer, maar maakt een heerlijk zoemend geluid.



Dit gaat een hele grote omslag doek worden, 3 tinten Blauwe Texelaar met een patroon in garen geverfd met Meekrap. Wordt vast mooi! 


Fijne dag!

Ineke





1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...