dinsdag 14 juli 2015

Vondst uit de tuin

Even geleden kwam er een heel mooi bloemetje spontaan op in onze tuin. De bladeren leken in eerste instantie wat op Boerenwormkruid, maar toen de bloemetjes verschenen bleek het toch een heel ander plantje te zijn, alleen ik wist niet welke.


Tot afgelopen weekend! Van een brei/spin maatje kon ik het boek "A Heritage of Colour" by Jenny Dean lenen, en laat daar nou net dit bloemetje in staan!


Het blijkt Ververs Kamille (oftewel Anthemis Tinctoria) te zijn, en ja, daar werd ik super blij van!!
Het plantje wordt al eeuwen gebruikt als geel verver. De bloemen geven geel, de bladeren en stengels zacht geel tot zacht geel/groen.

Dus ging ik aan de slag!





Eerst maar eens even de bloemen geplukt. Had 213 gram in totaal. (Heb wat laten staan om zich weer uit te zaaien)
Toen de emaille pan op het vuur, bloemen er in, 5 liter water erbij en eerst maar een verfbad maken. Dit een nachtje laten afkoelen en de volgende dag het verfbad overgegoten in een koperen pan, beetje aluin erbij en verven maar!

Het resultaat was verbluffend!!



Een prachtige warme eigele kleur (helaas minder goed te zien op de foto)!
Ik heb uiteindelijk 3 baden uit het verfbad kunnen halen, met als laatste een streng eigen gesponnen Fries Melkschaap wol.

Wat een vondst!!

Wil dit plantje graag in onze tuin houden, dus het idee van een "ververs tuin" begint steeds meer te borrelen.

Fijne dag!

Ineke



4 opmerkingen:

  1. En wat leuk dat dat bloemetje precies jouw tuin uitzocht om te gaan bloeien!
    Vorig jaar heb ik hem gezaaid in mijn tuin, maar er nog niet mee geverfd. Wat een mooi resultaat geeft het!
    Groet,
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ha ha een verftuin ja ik begrijp dat heel goed !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wauwieee!!! Wat een leuke vondst!!
    Hopelijk zaaien de overgebleven plantjes zich ruim uit! ;-)
    Hihi...die verftuin komt er nog wel!
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...