woensdag 11 juni 2014

Verven

Kort geleden heb ik samen met mijn vriendin A. wol geverfd met Fluitekruid op houtvuur bij haar op de boerderij. Ik vind dit zo fijn om te doen! Het werd een gezellige dag!



De pan met water stond al een poosje op het vuur.


Fluitekruid werd van de slootrand geplukt en in de pan gedaan.


Eerst even een verfbadje maken.


Ondertussen stond de schone wol al te weken in warm water. 
De wol komt van Wellus, een Texels schaap, die bij mijn vriendin in de wei staat en die zij als flessenlammetje hebben gekregen.

Wellus

Het is een dikke knuffel! :-)
 
"Nee, iets naar links, nee, toch naar rechts!"

Ook de inwendige mens werd niet vergeten. :-)

Na bijna een uurtje koken hebben we de meeste planten uit het verfbad gehaald en de wol en Aluin er bij in gedaan. Na enige tijd te hebben geprutteld konden we de eerste lading gekleurde wol bewonderen.


Prachtige zacht geel/groene kleur. Hier werden wij erg blij van! :-)


En hier het resultaat van een middagje verven. Zo mooi!




Fijne dag!

Ineke



7 opmerkingen:

  1. Plantaardig verven in de natuur, met zelfs het schaap er bij... het kan niet fijner!
    Groet Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk sfeertje!
    Jaren geleden heb ik ook eens met fluitekruid geverfd, kanariegeel was het met een hele intense warme kleur. Ik heb er nog steeds wat van en het blijkt bijzonder kleurvast te zijn!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Had Wellus niet zin in een lekker verfbadje vraag ik me af;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat mooi om jaloers op te worden :))))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is puur natuur. Flessen lammeren zijn altijd erg aanhankelijk. Zij zal erg blij zijn dat ze een jas uitgedaan heeft en jij en je vriendin kunnen er weer heerlijk mee aan de gang.... Een prachtige foto van de geverfde wol met die schattige roze en blauwe knijpers....
    Groet, Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ahhh wat leuk, zo met het schaap erbij en lekker buiten!!
    Wat is het mooi geworden, heel zacht van kleur!
    (ik heb ook net wol geverfd met fluitekruid, het is bij mij iets feller geworden geloof ik)
    Leuk om te doen he, dat hele proces!
    Geef Wellus (nietus? ;-) ) ook maar een aai van mij, wat een lieverd!
    Warme groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijk bericht. Het brengt mij weer terug naar de jaren '80.
    Veel heb ik toen gesponnen en geverfd. met uienschillen, berkenbladeren, meekrap enz.
    Jij weet er alles van. Ik heb met de resultaten gebreid en geweven.
    Heel erg leuk als ik jou enthousiasme zie!
    Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...