dinsdag 3 juni 2014

Dag van het Schaap

Afgelopen zaterdag werd er in Ermelo De dag van het Schaap georganiseerd. 
En als schapengek (lees: wolgek) wilde ik daar heel erg graag heen, want wanneer krijg je de kans om zoveel verschillende rassen en wol soorten bij elkaar te zien?
Het werd een fantastische dag!

Er waren veel diverse schapenrassen te zien, hier een kleine selectie:

Speckled Face

Herdwick (oorspronkelijk uit Cumbria UK)

Dassekoppen (mix Blauwe Texelaar/Badgerfaced Welsh Mountain)

Blue de Maine

Ook waren er geiten: 

Hollandse Melkgeit

Angora Geiten

Angora Geitebok

Er werden de hele dag keuringen gedaan en er was een schaapscheer wedstrijd voor stoere herders. :-)

Tevens was er een kleine wolmarkt waar ik prachtige bruine Shetland lontwol bij Lowlands Legacy
heb gekocht. Helaas waren er weinig ruwe vachten van de diverse rassen te koop, maar ondanks dat heb ik toch nog een prachtig Blue de Maine vacht kunnen krijgen. Ik ben heel benieuwd hoe die gaat spinnen. Leuk om weer eens een, voor mij, nieuwe wolsoort te proberen.
Wel was er een keuring van vachten van diverse schapenrassen, erg leerzaam! Deze werden aan het einde van de middag geveild.



Er werd ook op de "ouderwetse" manier schapen geschoren met een schaar. Zo mooi om te zien hoe rustig dat gaat en met hoeveel aandacht en respect voor het schaap.

de herderstaf


Ook werden er demonstraties schapendrijven met Border Collies gegeven door Mike v.d. Most uit Leek. Hij gaf ook korte clinics aan baasjes die problemen ervoeren in het contact met hun Border Collie. Zoals zo vaak blijkt, ligt het niet zozeer aan de hond, maar aan hoe de baas communiceert met de hond. Ik was hier diep van onder de indruk.

We hebben nog heerlijk vruchten ijs, gemaakt van biologische schapenmelk, gegeten en lekker in het zonnetje gezeten.

Een geweldige dag! Ik ben nog aan het nagenieten!

Fijne dag!

Ineke



2 opmerkingen:

  1. leuk en voor mij heel dicht bij jammer dat ik er niet was :( ik hoop volgend jaar

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En........ook nog een schaap gekocht?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...