dinsdag 22 oktober 2013

Walnotenbolsters / Walnuthusks

Vorige week belde een spinvriendin. "Ien, de noten vallen! Als je groene wilt hebben, moet je nu komen!" Dus sprong ik in mijn Tuf om groene walnotenbolsters op te halen. Hier zou je wol een prachtige cognac-kleur mee moeten kunnen verven en dat wilde ik heel graag proberen.

Last week one of my friends from our spincircle phoned to say that "the nuts were falling, and if I wanted green ones I should come right away to collect them!" So I jumped in my little car to pick up the husks. It seems possible to dye wool a beautiful cognac colour with them, and that I really wanted to try.


De groene bolsters / the green husks
 Bij thuiskomst de bolsters direct in een pan met veel water gedaan en zeker een uur laten koken. Toen een nachtje laten staan en de volgende dag ben ik aan het verven geslagen.

On arriving home I immediately put the husks in a pan, covered them with water and left them to boil for at least an hour. I then left them to cool overnight. The next day the dyeing continued.




Wat een geweldige kleuren! Van heel diep chocolade bruin tot (helaas minder goed zichtbaar op de foto) zacht oranje. Ben heel blij met het resultaat!

What an amazing colours! Deep chocolaty brown to (unfortunatly less visible on the photo) soft orange. Really pleased with the result!

En wat heb ik met de gebruikte bolsters gedaan? Die staan nu in een emmer buiten te fermenteren. Dit schijnt nog een grijs/bruine tint te geven. Ben benieuwd! :-)

And what did I do with the used husks? I put them in a bucket outside te ferment. Apparently this will give a gray/brownish colour. We'll see! :-)


Ik hou jullie op de hoogte!

I'll keep you posted!

4 opmerkingen:

  1. Prachtige kleuren :) Wat bijzonder dat je met zoveel materiaal uit de natuur zulke mooie dingen kunt maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig resultaat. Zo mooi was mijn ververij - een paar jaar geleden - niet. De bolsters waren niet zo mooi groen als de jouwe; misschien dat het daar aan gelegen heeft. Heb later het garen indigo geverfd. Wel heel goed gelukt
    Nu genieten van het mooie weer.
    Groet, Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O, O, O, wat moooooi!
    Deze week ga ik ook walnoten plukken. Vorig jaar verfde ik er ook mee, maar niet met jouw resultaat. Ik ga het gewoon opnieuw doen! Dank je wel dat je dit deelde!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...