dinsdag 17 september 2013

Regenboog

Afgelopen zaterdag heb ik voor een aantal dames een workshop "Wol verven met natuurlijke materialen" georganiseerd. Wat een feestje was het! :-)

Het doel van deze dag was om kennis te maken met verven met natuurlijke materialen en om een regenboog aan kleuren te verven. Een behoorlijke uitdaging!

Het geel was van gedroogde Boerenwormkruid (plant), het rood van Cochenille (dier - luisjes) en het blauw van Indigo (plantaardig).

We begonnen met koffie/thee, wat lekkers en wol!
  
De pannen kwamen op het vuur en los waren we! Hier het resultaat van de dag:

Het resultaat van een dag verven! Om zooo blij van te worden!



De volgende dag had ik nog voldoende Indigo in de kuip zitten om verder mee te verven, dus na de kuip een kleine kickstart te hebben gegeven, ben ik verder gegaan.

Ook heb ik toen een prachtige groen kunnen krijgen.


Indigo verven blijft een magisch proces - zo leuk!
Hier de buit van het hele weekend verven: 






Het was een enorm geslaagde dag! Wat een kleur, geweldig om ze zo allemaal bij elkaar te zien!
De kleuren leven, combineren mooi met elkaar, maar ook met alle natuurlijke tinten van vachten.
De ideeën spoken alweer door mijn hoofd wat van al dit moois te maken! :-)

Warme groet,
Ineke

16 opmerkingen:

  1. prachtig, prachtig, prachtig!!! Ik krijg ook weer zin!!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi! Geweldig. Vooral dat doorverven wordt dan mooi hè?
    Misschien moet je er een volgende keer nog uienschillen bij doen. Dan krijg je meer de oranje/ roestbruinen. Geeft ook weer aparte groenen en met cochenille roze-tinten.
    Dag!
    Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had gehoopt op een heldere sterke gele kleur, zoals ik die met verse bloemen had gekregen, om te kunnen oververven. Dit lukte helaas niet, dus moest ik mijn voorraad in voor wol met Guldenroede en Berkenblad, maar toen lukte het wel! :-)
      Wol geverfd met uien oververven heb ik nog niet geprobeerd, maar lijkt mij een leuk experiment.
      Liefs, Ineke

      Verwijderen
  3. Het was een geweldige dag, ik mocht erbij zijn! Ik ben heel erg blij met al mijn kleuren. Je hebt trouwens nog prachtige tinten groen weten te maken!
    Dank je wel, Ineke. Ik wacht nu dus op de vervolgcursus...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt fantastisch mooi Ineke, door het scherm heen wordt vrolijk van allemaal die prachtige kleuren!! Grtjs, Alexandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het zo bijzonder dat je zulke heldere kleuren met natuurlijke materialen kunt krijgen. En dan ook nog de diepte van de kleuren, zo mooi!
      Liefs, Ineke

      Verwijderen
  5. wauwww...wat moet dat een heerlijke dag geweest zijn, prachtige kleurenpracht! Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige kleuren daar wordt je heel blij van.
    Een geweldig geslaagde dag voor jou en de andere dames.
    doei

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat was dus een super zaterdag. Prachtige kleuren. De rode/paarse tinten vind ik heel bijzonder. Binnenkort ga ik ook bezig met boerenwormkruid. Heb een zak vol bloemen en ergens las ik dat gedroogde bloemen meer kleur afgeven dan verse.....??? Heb je ook een beits middel gebruikt voor de gele kleur??? Uienschillen geven een hele mooie, diepe, warme kleur. Moet je echt eens doen. Met een groepje bezig zijn is natuurlijk heel erg fijn, maar alleen is het ook een feestje hoor. Denk nog maar even na wat je van al dit moois gaat maken, want dat is toch uiteindelijk de bedoeling.
    Groet, Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw wat een mooie kleuren. Ik ben onlangs naar Dag van de wol geweest en ook meekrap en cochenille gekocht en ga daar binnenkort ook mee experimenteren. Ik hoop ook zulke mooie kleuren te krijgen :)
    Groetjes
    Melissa

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig al die kleuren!! Jammer dat ik er niet bij kon zijn. Volgende keer hopelijk wel. Tot gauw, franse groeten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nog een verslagje van onze fantastische verfdag: http://eexterhout.blogspot.nl/2013/09/wol-verven.html
    Lieve groeten, Kyra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ohhh dat klinkt als een heeerlijke dag, wat genieten!!
    En wat zijn de kleuren mooi geworden joh!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...