donderdag 5 september 2013

In de ban van Blauw

Afgelopen weekend heb ik met Indigo geverfd. Wilde dit al heel lang, maar zag een beetje tegen al die chemicaliën op die nodig zijn om een kuip te maken.
Maar na gesproken te hebben met Debbie en John van de Mulberry Dyer uit Engeland, die op het Middeleeuws Festival in Ter Apel stond, ben ik in het diepe gesprongen en heb ik de pan gepakt, de boekjes erbij gehaald, materialen uitgezocht en mixen maar.

De te gebruiken spullen

1e bad Alpaca/Merino/Nylon garen


Eigen gesponnen Fries Melkschaap 1e bad


v.l.n.r. BFL lontwol 4e bad, 3e bad, 2e bad, A/M/N garen 1e bad, Fries M. 1e bad

Ik heb 3 gram Indigo gebruikt, 14 gram Hydrosulfiet en 28 ml Huishoud Ammonia, en gedurende het hele gebeuren de temperatuur op ongeveer 55 graden gehouden.

Wat een magisch proces!! In het bad lijkt het wat groen/gelig, maar zodra de wol uit de pan komt verkleurd het direct en wordt het deze mooie blauwe kleur.
Misschien ook leuk om een keer een fermenteringskuip op te zetten..... Wie weet. :-)


5 opmerkingen:

  1. O, wat mooi! Indigo staat ook op mijn lijstje.... om groen te gaan kleuren!
    Goeie dag om te verven zeker... :-)
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schitterende kleuren blauw! Echt prachtig :) Lijkt me zo'n magisch proces, zelf wol verven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ga ik met zo'n mooi kleurtje blauw naar huis volgende week? Schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wat is het mooi geworden joh, prachtig!!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...