zondag 11 augustus 2013

Corn Dollies

Het Oogstfeest, oftewel Lammas, wordt op sommige delen van het platteland van Engeland groots gevierd bij het binnenhalen van de eerste oogst, lekker eten, muziek, dans en het maken van Corn Dollies, figuren van stro. Ieder dorp en/of regio heeft zijn "eigen" Corn Dollie, het symbool voor de vruchtbare aarde. Deze word het volgend voorjaar opnieuw in de grond gestopt om zo Moeder Aarde te vragen voor een goede oogst.

Ook rond het dorp waar ik woon is het een drukte van jewelste met het binnenhalen van de oogst! Overal zie je de Combines druk in de weer op de velden. Grote karren vol met graan rijden door de straat, gevolgd door karren met hoog opgestapelde balen stro. Ik vind het prachtig om te zien!

Gezien de hoeveelheid graan die hier verbouwd wordt wilde ik dit jaar een heel klein stukje van de symboliek van Lammas proberen uit te beelden door ook een Corn Dollie te maken. Ik heb dit nog niet eerder gedaan, dus eerst maar eens op internet op zoek. Ik kwam de meest fantastische bouwwerken tegen, maar niet geschikt voor een beginneling als ik. Op de volgende sites (hier en hier) kwam ik voorbeelden tegen die mij meer geschikt leken, dus aan de slag.

Het was zeker nog niet zo makkelijk, de stengels knapte mij aldoor (kwam er later achter dat ze heeeeel lang in water moeten liggen, toen ging het beter), maar ik ben blij met het resultaat van mijn Corn Dollies! :-)


 





6 opmerkingen:

  1. Leuk zijn je corn dollies. Grappig allemaal die gebruiken! Grtjs, Alexandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die zijn leuk geworden! Origineel, weer eens iets anders

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zijn prachtig geworden! Doen ook een beetje Zweeds aan. In ieder geval is het een waardig afscheid van de zomer.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...