dinsdag 16 juli 2013

Vakantie Engeland

Mijn tienerjaren heb ik in Zuid Engeland gewoond. Ik ging daar ook naar school, en ja, ik heb ook zo'n mooi schooluniform aangehad. Het was een fijne tijd! Nog steeds ga ik graag naar Engeland op vakantie. Het is elke keer weer een klein beetje "thuis komen", alhoewel e.e.a. daar ook behoorlijk veranderd is in de loop der jaren. Het is drukker geworden, luider en meer "ver-Amerikaniseerd" zoals wij dat noemen, maar hoe verder je van Londen en de andere grote steden af reist, daar vindt je nog steeds het oude Engeland met prachtige dorpjes, leuke winkeltjes (local produce) oude pubs, cream Tea en wordt je nog "Luv" genoemd. Daar vindt je ook de geschiedenis, kastelen, stone circles en oude huizen. Daar raak je heel snel in gesprek met "the locals" en krijg je zo tips over allerlei leuke dingen die er te doen en te zien zijn in de regio. Maar op een mooie manier weten Engelsen die geschiedenis ook weer naar de huidige tijd te brengen en gaat nieuw vaak heel goed samen met oud.

Handwerken in de vorm van breien, haken en naaien is helemaal hot in Engeland. (Nou heeft Engeland een enorme geschiedenis wat betreft wol en het verwerken hiervan en o.a. de Campaign for Wool draagt hier zeker zijn steentje aan bij.) Bijna elk plaatsje heeft wel een handwerkwinkel waar je garens (vaak ook weer van lokale schapen), knopen en prachtige stoffen kunt krijgen. De BBC serie "The Great British Sewing Bee" heeft hier zeker aan bijgedragen.

Hier een foto verslag van onze reis:

Bourton on Water in de Cotswolds


Uithangbord van een pub

Barges (oftewel Kanaalboten) in Stratford upon Avon, de geboorteplaats van Shakespeare.

Een karakter uit een van Shakespeare's stukken.

Geboortehuis van Shakespeare.

Een prachtig huis in Stratford upon Avon - al dat houtsnijwerk!

York Minster - de Kathedraal in York

York, The Shambles (zie wolwinkel :-) )

Pub in York

Een zaak met alleen maar knopen, banden en kant. Hier heb ik nog prachtige knopen gekocht.

Hilltop Farm, het huis van Beatrix Potter in the Lake District. Ik ben al jaren fan van haar boekjes!

Lake District - prachtig!

Noord Wales - Snowdon National Park - ruig en prachtig!

Zuid Wales - Brecon Beacon

Glastonbury in Somerset, een heel bijzondere plek, zo kleurrijk!

Glastonbury

Glastonbury

Stonehenge, hier wordt je stil van....





 Het was een fijne tijd!


4 opmerkingen:

  1. Wat geweldig dat je er ooit woonde en nu voelt dat je er weer een beetje thuiskomt! Ik woonde er nooit, maar voel toch ook dat ik in Wales 'thuis' kom......... Ik was er ook! In Glastonbury en stonehenge! En wat zit ik hier te genieten van je foto's.... Dankjewel!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het is het soort thuiskomen op een dieper niveau. Heel bijzonder. Iets heel instinctiefs en basaal.
      Liefs, Ineke

      Verwijderen
  2. Oooooooooh!!!!!! Ineke, ik ben al jaren anglofiel en wist niet dat jij daar gewoond hebt. Geweldig! Ik hou ook van die kleine dorpjes met authentieke sfeer en mensen. Gaaf dat daar tradities nog belangrijk worden gevonden en dat handwerken er zo populair is! Heel mooie foto's!! Grtjs, Alexandra.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohhhhhhhh (ik begin ook met OOhhhhhh volgens mij kan dat ook niet anders!)
    Ohh wat prachtig!! Mooie foto's johm, wat een sfeertje!
    Wat leuk dat je daar gewoond hebt, dat maakt het nog specialer denk ik hé?!
    Echt een wens om daar nog eens naar toe te gaan (Lake district lijkt me ook fantastisch!)
    En ik las net je vorige logje, wat een prachtige fair! En groot ook denk ik?
    Ik kan me voorstellen dat je er je ogen uit hebt gekeken! ;-)
    Dank je, dat we zo mee mogen genieten!
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...