woensdag 15 mei 2013

Weer online en Natuurlijk Verven

We zijn weer online! Bleek dat wij "per ongeluk" waren afgesloten, een kwestie van verwisselde stekkertjes. Moest nr. 50 zijn en wij wonen op 50c. Tja, en daar hebben ze dan een week voor nodig om achter te komen.....
Maar goed, het heeft mij in die week wel aan het denken gezet over hoe afhankelijk ik ben geworden en ook hoeveel tijd ik besteed aan internet en tv, en ook wat dit voor mij betekend. En dit schokte mij eigenlijk wel!
Ik wil nu proberen om hier anders mee om te gaan om zo ook tijd over te houden om andere dingen te doen, dingen waar ik niet direct tv of internet bij nodig heb, dingen waarvan ik heb gemerkt dat ik die toch ook wel fijn vind en waar ik deze week ineens tijd voor had! Zoals een mooi muziekje luisteren of een goed boek lezen, of lekker tekenen en handwerken, of 's avonds nog een extra rondje met de honden wandelen omdat het nog zo lekker licht is buiten. Dingen die ik minder deed, maar waar ik wel blij van wordt.

En deze week heb ik opnieuw natuurlijk wol geverfd. Op de spingroep kregen we het erover dat je ook natuurlijk kan verven zonder dat je altijd moet voorbeitsen met Aluin. Niet aan dovemans oren omdat ik vind dat Aluin de wol minder zacht maakt, wat ik soms wel jammer vind.
Het blijkt alleen niet met alle materialen te kunnen en je krijgt hierdoor ook weer andere tinten.
Ik werd nieuwsgierig dus proberen! 10 gram cochenille met 6 gram wijnsteenzuur in het verfbad op 100 gram wol.


Het resultaat van links naar rechts: 3e bad cochenille + wijnst.z., 3e bad cochenille + wijnst.z. op blauwe texelaar, 2e bad cochenille +wijnst.z., 1e bad cochenille + wijnst.z. en 1e bad cochenille met aluin en wijnst.z.
Ik was ontzettend verrast en super blij met het resultaat en de wol bleef ook mooi zacht!


 Dit zijn de Meekrapbaden, gebeitst met Aluin 1e en 2e bad en geel overgeverfd met Meekrap 2e bad.


Dit zijn al mijn "gelen" tot nu toe. Van links naar rechts: 1e bad Boerenwormkruid, 2e bad Boerenwormkruid, 2x 1e bad Zevenblad, 1e bad Kastanjebolsters en 1e bad Zuring.


En als kleurenwaaier! Prachtig! De tinten leven gewoon, heel bijzonder!
Ik wil binnenkort Indigo gaan proberen, dan kan ik ook groenen en blauwen aan de kleurenwaaier toe voegen.
Leuke blogs hierover zijn van Natuurlijk Madelief en Gewoon Hannah, zo inspirerend!

Ook heb ik mijn Top Secret project afgerond en kan ik jullie die nu eindelijk laten zien! :-)
Het is een kantsjaal voor mijn moeder die morgen jarig is. Het garen komt van Iboy, mohair met alpaca, en heb ik met de hand geverfd, want ik wilde een mooie roze kleur want die staat mijn moeder zo mooi.




Het patroon is The Lonely Tree Shawl, niet moeilijk maar wel opletten want je moet goed tellen.
Ik hoop zo dat mijn moeder hem mooi vindt, denk het wel!

(Het kastje heb ik net nieuw en ben hier erg blij mee. Hij staat in mijn nog verder in te richten nieuwe wolkamer/studio/atelier)

Fijne week verder!

12 opmerkingen:

  1. Geweldig mooi geworden! Hihi...en ik wilde idd ook al meteen iets zeggen over dat kastje...smullen! Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig zeg! Maar wat ik nou zo leuk vind... Morgen kan ik het (misschien) allemaal even aanraken en met 'eigen' ogen zien!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb je al een mooie serie natuurlijk geverfde wolletjes.
    Wat je schreef over de tijd die je besteedt aan internet en dergelijke heb ik ook zo ervaren. Ik miste een tijdje de computer en dan ontstaat tijd die je anders invult. Heel aangenaam. Hoe had ik dat eerder toen er helemaal nog geen pc was????
    Je hebt een prachtige omslagdoek voor je moeder gemaakt. Wat een schitterende kleur. In het echt zal ie nog wel mooier zijn.... en zo leuk gefotografeerd!
    Als ik tv kijk zit ik ondertussen lekker te spinnen....
    Fijne pinksterdagen en groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie gelen heb je geverfd...... En dan dat beitsen met alleen wijnsteenzuur. Daar kwamen Hannah en ik al doende achter.....die diepe kleur is prachtig!
    Waarmee heb je dan die boerenwormkruid gebeitst? Daar ben ik wel benieuwd naar.
    O ja...en dat verven met 7-blad is dat met 400% blad? Of is het een ander recept??
    Dag! Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dankje! Boerenwormkruid heb ik vorig jaar geverfd en gebeitst met 15% aluin. Mijn favoriet van alle gelen, alhoewel Zuring een goede 2e is. Tot afgelopen keer heb ik alle wol voorgebeitst met Aluin of Aluin met Wijnsteenzuur. Pas nu heb ik gemerkt dat het ook heel goed alleen met Wijnsteenzuur kan, de wol blijft dan aanzienlijk zachter en toch prachtige kleuren.
    Het Zevenblad is inderdaad 400%. Heb hiervoor het recept uit het verfboek van Iet v.d. Vrande gebruikt. Een vergelijkbare kleur heb ik ooit ook met Brandnetel gekregen. Ik vind dat Fluitekruid ook een mooie zacht geel/groene kleur geeft. Deze wil in binnenkort nogmaals proberen.
    Leuk hoor dat plantaardig verven! :-)
    Groetjes, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig je geverfde wol ,ga zelf morgen met fluitenkruid aan de gang ben benieuwd

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig die kleuren, en de shawl is ook verschrikkelijk mooi! Daar zal je moeder blij mee zijn! Groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. prachtige wolletjes en een bijzonder kastje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. In een woord GEWELDIG, voor alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super die kleuren. Ik zou ook wel is willen proberen om te kleuren met natuurlijke produkten
    Groetjes
    Mel

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...