donderdag 2 mei 2013

Verf kriebels / Dyers itch

Met al het groen wat overal om mij heen weer opkomt, begint het bij mij weer te kriebelen om met plantaardige materialen te gaan verven. Dus om weer een beetje in de mood te komen, heb ik vandaag met Meekrap geverfd. Ik heb dit eerder gedaan, maar dat was geen succes, dus vandaag een nieuwe poging! Wat ik toen niet wist en nu wel is dat de temperatuur van het verfbad heel erg belangrijk is. Te heet en je krijgt een meer donker rood/oranje tint en te licht en het pakt niet goed. Dus mijn plantaardig verfbijbel van Iet v.d. Vrande erbij gepakt en daarin staat als je meer oranje tinten wilt moet je het verfbad niet hoger dan 70 graden C laten komen. Wil je meer rood/oranje achtige tinten dan moet je het verfbad rond de 100 graden C houden.
Ik wilde oranje achtige tinten dus heb het verfbad zo tussen de 60 en 70 graden gehouden.

To get into the mood of dyeing with plants again I dyed some wool with Madderroot today. I have tried this before, but was'nt very succesfull. So I got out my dyeing manuals and apparentely the heat of the dyebath is very important when dyeing with Madderroot. Below 70 degrees C you tend to get more orange shades and above that more red/orange shades. 
Today I wanted orange shades so I kept the dyebath between 60 and 70 degrees C. 


Het recept gaf aan 25 gram voor 100 gram wol, maar aangezien de Meekrap al wat ouder is heb ik 50 gram per 100 gram gedaan. 

The recipe stated 25 gram per 100 gram wool, but because the Madderroot was quite old I decided to use 50 gram per 100 gram.


Het eerste verfbad! Hier zie je de BFL sokkengaren en lokken van het Drents Heideschaap. 
Ik heb voorgebeitst met aluin. 

The first dyebath! Here you see BFL sockyarn and Drents Heidesheep locks. 
I used Alum for mordant. 


Het tweede verfbad! Ook hier BFL sokgaren en een streng eigen gesponnen Swifter garen die geel geverfd was met Boerenwormkruid. In mijn verfbijbel stond dat je mooie diepe tinten oranje kon krijgen met oververven, dus dat ook maar gelijk proberen! :-)

The second dyebath! Here you see BFL sockyarn and a skein of my own handspun Swifter yarn that had previously been dyed yellow with Tansey. Apparentely it is possible to get a lovely deep shade of orange by overdyeing.



Het verbazingwekkende resultaat!
The astonishing result!

Drentsch Heideschaap 1e bad
 
BFL sokgaren 1e bad

Overgeverfde garen 2e bad / Overdyed yarn 2nd bath

BFL sokgaren 2e bad

Ik ben blij dat ik 50 gram heb gebruikt, want na het 1e bad was er niet zo heel veel kleurstof over en heb ik de wol dan ook wat langer in het 2e verfbad gelaten. 
Ik vind het resultaat werkelijk ongelofelijk en ga dit zeker nog eens weer proberen. 
Hier wordt ik nou zo ontzettend blij van! :-)

I'm glad I used 50 grams of Madderroot, because after the first batch the dyebath was quite exhausted and so I left the wool a little longer in the second dyebath. 
I really love the result and will definately try this again!
This makes me so happy!! :-) 

3 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige verschillende resultaten. Hoe vaak ik het ook zie of zelf doe, ik blijf het toveren vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooie kleuren. Geweldig!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...