woensdag 29 mei 2013

Mooi geel is niet lelijk!

Hier bij ons in de buurt groeit de Fluitekruid weelderig. Ik vind het altijd een prachtig gezicht, het maakt de wereld zo'n stuk vriendelijker met die mooie "kanten kraag".
Nou wil het dat je ook prima wol kunt verven met Fluitekruid. Dus heb ik een mooie bos geplukt en ben aan de slag gegaan.

Het recept schreef 400% plant en 12% Aluin in het verfbad. Hier het resultaat:

Van links naar rechts: 1e 2 strengen 1e bad; 2e 2 strengen 2e bad; en laatste streng 3e bad Shetland en BFL wol.


(Het is een beetje lastig fotograferen vandaag want de zon heeft zich verstopt achter de wolken.)

Het is een mooie zacht groen/gele kleur geworden. Dieper nog dan ik eigenlijk had verwacht, waardoor ik 3 baden kon doen.
De ideeën spoken alweer door mijn hoofd: oververven met indigo of eerst spinnen en dan een mooie muts maken? Ach, ik zie het wel. Eerst maar genieten van de mooie kleur! :-)

5 opmerkingen:

  1. Ik heb ook , alweer een paar jaar geleden, geverfd met fluitenkruid. Heel diep kanariegeel was het. En de streng ligt er nog, gewoon in het licht en is behoorlijk kleurecht. Wat kun je toch veel kleuren uit planten halen. (Ga binnenkort verven met zwarte bananeschillen.....dat zou grijs moeten worden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ineke, Mooi gelukt!!
    Heb je voor mij het recept van verven met zuring? En de titel van dat boek.... die verfbijbel vergat ik op te schrijven; hoe heette het ook al weer?
    Ennnnn, ik ben echt erg blij met het wieltje! Eindelijk tijd om eindeloos te spinnen!
    Groet Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hannah, wat fijn dat jij zo blij bent met het wieltje! Ik hoop dat je nog lang plezier van haar zult hebben. :-)
      Wat betreft mijn verfbijbeltje: het is het "Groot plantaardig verfboek" van Iet van de Vrande. Uitgever Cantecleer heeft het destijds uitgegeven, ISBN 90 213 0741 3. Ik hoop dat je 'm nog ergens op de kop kunt tikken.
      Het recept voor (Ridder-)Zuring is: 400 gram verse plant op 100 gram wol, 5 liter water en 15 gram Aluin. Ik heb vorig jaar de wol voorgebeitst met de Aluin, maar je zou het ook in het verfbad kunnen doen. Het verfbad een dag van tevoren maken door het een uur te laten koken en daarna een nacht laten afkoelen. De volgende dag de planten uit het verfbad halen (ik zeef het meestal) om zo alle zaden e.d. niet in de wol te krijgen. Dan de natte wol erbij en een uurtje pruttelen. Ik denk dat je wel meerdere baden kunt krijgen.
      Ben erg benieuwd naar het resultaat! Heel veel succes!
      Groetjes, Ineke

      Verwijderen
  3. Prachtige kleuren, wat heerlijk!!
    Helaas hebben ze hier de bermen alweer gemaaid...kon wel janken!
    Leuk, ik ben erg benieuwd wat voor moois je er weer van gaat maken!
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...