donderdag 23 mei 2013

Berkenblad

Ik wilde al langer verven met Berkenblad en afgelopen Pinksteren was het ineens zover! :-)
Gearmd met snoeischaar en tas eerst op zoek naar geschikte bladeren. Het recept schreef voor een krachtige gele kleur 400% blad op 100% garen en 12% Aluin in het verfbad.

Eerst het verfbad gemaakt door 400 gram blad een uur te laten koken en vervolgens overnacht af te laten koelen. De volgende dag heb ik het mengsel door een zeef gehaald, 12 gram aluin aan het verfbad toegevoegd en de 100 gram natgemaakte BFL lontwol. Dit ongeveer 1 uur laten pruttelen.



 Van links naar rechts: 3e bad, 2e bad en 1e bad. 

Een geweldig mooie helder gele tot donsgele kleur! Beslist een van mijn favorieten!


8 opmerkingen:

  1. Dit is wel heel erg leuk om te doen!! Prachtige gele kleur in af/op lopende tint. En nu????
    Zonnige, koude groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige kleur. Maakt je vrolijk.
    Hoeveel wol (BFL) heb je nodig om een paar sokken maat 38 te breien?
    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Janny, voor maat 38 zou 100 gram wol op pen 2.5 - 3 genoeg moeten zijn. De strengen BFL die ik eerder heb geverfd zijn daarvoor zeker genoeg. Veel succes!
      Groetjes, Ineke

      Verwijderen
  3. prachtig geworden zeg en het past natuurlijk heel mooi bij elkaar! Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig weer Ineke!!! Als ik jouw blogberichten lees, krijg ik ook weer zin om meteen te beginnen, maar heb het nogal druk op het moment. Misschien van het weekend met IJslands mos... Lieve groetjes, Alexandra!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met IJslands mos verven staat ook nog op mijn lijstje. Ik hou jou blog de komende tijd zeker in de gaten! :-)
      Warme groetjes, Ineke

      Verwijderen
  5. wow echt heel erg mooi en heel knap !!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...