vrijdag 11 januari 2013

Sokken en inbreien

Op de Midwinterwolmarkt afgelopen december heb ik tussen de bedrijven door nog gauw even een rondje over de markt gelopen. Daar heb ik bij Jeanet Koek sokkenwol gekocht. Een leuk pakketje bestaande uit 2 lonten Merinowol, 2 lonten Cheviotwol en 2 lonten Wensleydalewol in dezelfde mooie kleurschakering. Jeanet garandeerde mij dat de verschillende wolletjes met dezelfde kleur verf geverfd waren en toch hadden ze allemaal net even een andere tint. Zo leuk!

(Wel lastig fotograferen in de winter en met kunstlicht!)
Tussen kerst en oud en nieuw eindelijk tijd om lekker te spinnen en te breien. Ik was zo nieuwsgierig naar hoe deze lonten zouden spinnen en hoe het uiteindelijke garen zou worden. Het kleurverloop vond ik prachtig, dus heb ik besloten om de lonten zo te spinnen zoals ze waren en er een 3-draads draadje van te maken. De lonten zaten wel wat in elkaar, maar na ze wat uit elkaar getrokken te hebben sponnen ze heerlijk! Vooral de Wensleydalewol was voor mij een verassing!

(Het 3-draadse draadje)

Hierna er een leuke bol van gemaakt en breien maar! Ik had van tevoren al bedacht dat ik er een motiefje in wilde breien en had op internet al een leuk patroontje gevonden en deze iets aangepast. Ik had nog een bol zelf gesponnen blauwe texelaar liggen die er perfect bij paste.
Dit is het resultaat:

(en, Joepie, eindelijk zonlicht!)
Doordat het inbreien toch meer garen koste dan ik had gedacht en ik bang was dat ik niet voldoende garen zou hebben, heb ik de hak maar met blauwe texelse wol gebreid. Dit kwam goed uit, want ik had nog maar een restje garen over aan het eind van beide sokken! (Phew!)


Het inbreien was ontzettend leuk om te doen! Heb het eerst maar op 2 kleuren gehouden, maar ben al stiekem naar die prachtige Faire Isle patronen aan het kijken. Dat moet ik toch ook kunnen? Uiteindelijk? Hopelijk? Toch? :-)


4 opmerkingen:

  1. Wat een gezellig logje. De wol is erg mooi gesponnen en de sokken zijn super. Het is altijd weer een verrassing hoe iets wordt van lont tot sok. Fijn weekend en groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moooi! Gewoon proberen dat Faire Isle!

    Warme groet,
    Titia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor mij is dit al Faire Isle, hoor! Het ziet er zo prachtig uit! En dat je die sokken zo snel kan breien, ik heb mijn eerste paar nog steeds niet af. Het zijn ook zulke kleine naalden. En zo veel naalden...

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...