dinsdag 30 oktober 2012

Wanten

Op de Landelijke Spindag (LSD) heb ik een boekje gekocht over hoe je wanten moet breien. Dit had ik nog niet eerder gedaan en wilde dit graag uitproberen, want mijn doel is om uiteindelijk van die prachtige ingebreide Noorse wanten te breien.
Maar goed, eerst maar eens "gewone" wanten proberen. Ik had nog een leuke lont BFL/Tussahzijde liggen  in allerlei felle tinten geel en roze/oranje. Ik heb die eerst maar eens 2 draads worsted gesponnen. Hierna kon ik los!

Tevens had ik in het boek Intentional Spinner gelezen dat de wijze waarop je breit (draad linker hand of draad rechter hand) iets met de twist in het garen doet waardoor het gebreide een ander uiterlijk kon krijgen en je meer of minder van een bepaald garen nodig had. Ook dit moest ik natuurlijk uitproberen! Zie hier het resultaat:


De want aan de linker zijde heb ik met de voerdraad in de linker hand gebreid, en de rechter want met de voerdraad in de rechter hand. Heb bij beide precies hetzelfde aantal steken, toeren, naalden en garen gebruikt en wat blijkt: de rechter want is ietsjes groter en iets "onregelmatiger" van uiterlijk dan de linker want.


Hier een foto van dichtbij. De wanten liggen net andersom, de linker is de grotere en rechts de iets kleinere en nettere. Bijzonder hé?


Hoe dan ook, ik vind ze erg leuk geworden en helemaal niet moeilijk om te breien.
Noorse wanten here I come! :-)

3 opmerkingen:

  1. Hoi Ineke,
    De handschoenen zijn heel mooi geworden. Wat een leuk experiment om links en rechts te breien.Ik krijg meestal een onregelmatig breiwerk met de voerdraad in de linkerhand. Zou het ook niet kunnen dat het ligt aan wat je het beste ligt?
    Bedankt voor je kaart. Ik vond het zo leuk van je dat je er een stuurde, dat doet een mens goed. Het gaat weer wat beter na nog een flinke dip. Vanavond ben ik dus ook niet op de spingroep. Heb Marijke een berichtje gestuurd.Binnenkort moeten we maar een keer afspreken.

    Groeten,
    Margje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk die wanten, ik heb ze al in het echt gezien! Dat verschil tussen de draad links of rechts heb ik zelf ook opgemerkt bij mijn sokkenbreiwerk. Ik denk toch dat het komt omdat de draad in de linkerhand strakker zit. Daardoor waarschijnlijk ook regelmatiger.
    Succes met de Noorse wanten, misschien kan je de motiefjes van de beroemde Noorse Kerstballen van Arne en Carlos gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...