zaterdag 13 oktober 2012

Vlierbessen

In de tuin van huize Wol 'n Draad staan 2 vlierbessenstruiken. Nu had ik gelezen dat je ook met vlierbessen wol kunt verven, alleen de kleur is dan niet kleurvast, maar de tint, zacht paars/blauw, zou erg mooi zijn. Dus ik aan de pluk en verven maar!


Eerst zo'n 450 gram besjes in de pan en koken maar. Dit rook heerlijk!

Hierna de met 15% Aluin gebeitste wol erbij en pruttelen maar! Het kleurde inderdaad prachtig lila/licht paars. Nu heb ik begrepen (en zelf al meerdere keren toegepast) dat een scheutje ammonia de kleur intensiveert en beter vast houdt. Dus dacht ik, een scheutje ammonia zal hier ook wel geen kwaad kunnen....
Tot mijn grote schrik en verbazing zag ik de wol helemaal veranderen van kleur! Van lila/licht paars naar een hele vieze grijze tint tot mosgroen! Ongelofelijk!
Blijkbaar heeft de ammonia een chemische reactie gegeven op de aluin en besjes en de kleur dus totaal veranderd.


Het is een beetje een lastige kleur om te fotograferen want hij kleurt al snel grijs op, maar in werkelijkheid is hij dus mosgroen. 


Hier is de kleur beter te zien, naast de met kastanjebolsters geverfde wol en witte wol. 
Het heeft even geduurd voordat ik de schrik te boven was, een verrassing was het zeker! :-)

3 opmerkingen:

  1. Da's zeker een verrassing! Was het ooit ook van plan, maar heb er toen van afgezien ivm kleur vastheid.... Grtjs, Alexandra.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is inderdaad een verrassing! Vooral omdat ik zou hebben gedacht dat bolsters bruin/mosgroen en bessen roze zouden geven. Dus precies omgekeerd.
    Maar het zijn prachtig zachte tinten geworden, misschien kan je er draad van spinnen en het samen gebruiken in een breiwerk. Ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hihi anders dan je had verwacht!! Maar oooh ik vind het toch een prachtig resultaat!
    Leuk, beetje experimenteren met alles!;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...