zaterdag 13 oktober 2012

Kastenjebolsters

Tegenover ons huis staat een prachtige oude Paardenkastanjeboom. Ik hou de bomen in mijn omgeving al langer in de gaten op vallende vruchten en na de wind van afgelopen week lag er ineens van alles op de grond. Van een lieve buurvrouw kreeg ik zomaar een grote zak kanstanjebolsters om wol mee te verven. Deze kans kon ik natuurlijk niet onbenut laten en dus werden de pannen op het vuur gezet en verven maar! :-)


Eerst de bolsters in de pan en zo'n anderhalf uur laten koken en een nachtje laten afkoelen. 


Na de bolsters uit het verfbad te hebben gehaald, de met 15% Aluin gebeitste wol toegevoegd en ook dit zo'n anderhalf uur laten pruttelen.


Het leek in eerste instantie zacht geel te worden, maar na de wol te hebben laten afkoelen in de pan kwam deze er licht bruin/beige uit. Een prachtige zachte tint! Heel verrassend!


Hier heb ik de Kastanjewol (midden) naast witte wol en wol geverfd met Vlierbessen gelegd zodat je de tint goed kunt zien. 



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...