vrijdag 31 augustus 2012

Cochenille verven

Afgelopen vakantie heb ik Cochenille gekocht om wol mee te verven en na enig research over hoe je dat moet doen was afgelopen donderdag DE dag!

Er zijn vele manieren om met Cochenille te verven waardoor je elke keer een andere tint paars/rood/rose krijgt. Om te beginnen heb ik de methode die Iet v.d. Vrande in haar Groot Plantaardig Verfboek beschrijft aangehouden.
Allereerst heb ik verschillende soorten wol (gesponnen Swifter, Hampshire Down en Swifter/Mohair, gekaarde Swifter, Texelaar/Fries Melkschaap en Blauwe Texelaar) gebeitst met 15 gram Aluin per 100 gram wol. Ik had een totaal van 275 gram wol. Hier heb ik 3 porties van ongeveer 90 gram per portie van gemaakt.


Ondertussen heb ik 10 gram Cochenille afgewogen en fijn gemalen in de vijzel.


Dit in een steelpannetje gedaan met heet water om te laten wellen. Na enkele uren heb ik wat meer heet water toegevoegd en het mengsel op het vuur gezet en aan de kook gebracht. Dit ongeveer 15 min. aan de kook gehouden. 


Hierna dit mengsel toegevoegd aan een pan met 5 liter heet water waaraan 6 gram, in warm water opgeloste, Wijnsteenzuur was toegevoegd. Hier de eerste portie wol aan toegevoegd en dit aan de kook gebracht en 40 min tegen de kook gehouden. 


Zo zag het er na 10 min al uit. Ongelofelijk!!
 Na 40 min heb ik de eerste portie uit het verfbad gehaald. Ik was enorm verrast met het resultaat!

Toen de 2e portie in hetzelfde verfbad gedaan. Ik heb geen Wijnsteenzuur meer toegevoegd. Dit opnieuw aan de kook gebracht en in dit geval 50 min tegen de kook gehouden. 
De kleur was uiteraard lichter maar ook ietsjes  "paarser" van kleur. Blijkbaar had het 1e bad  bijna alle Wijnsteenzuur al gebruikt.


 Hier het resultaat van bad 1 en 2 na de wol gespoeld te hebben naast elkaar te drogen. 

 
Hierna portie 3 in hetzelfde verfbad gedaan en opnieuw geen Wijnsteenzuur toegevoegd. Dit opnieuw aan de kook gebracht en dit keer 40 min laten pruttelen. Wel heb ik op het laatst een scheutje Ammonia aan het verfbad toegevoegd en toen nog 10 min tegen de kook gehouden. Hierdoor werd de kleur iets intenser.
Het werd een lichtere versie van bad 2, maar oh zo prachtig!


En hier het resultaat van de 3 baden naast elkaar.



Hier 3 strengen die in het 1e bad mee hebben gedaan, van links naar rechts: Swifter/Mohair mix, Swifter en Hampshire Down. Deze laatste is ietsjes donkerder geworden, maar de wol zelf is ook iets donkerder van kleur.
Ik vond het resultaat geweldig en een super ervaring! De volgende keer wil ik alleen Aluin als beits middel gebruiken, dit schijnt een prachtige paars/rode tint te geven.

3 opmerkingen:

  1. Ik blijf het zo verrassend vinden om te bekijken wat het uiteindelijke resultaat is van al die verschillende verfbaden, prachtig resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. OOOHHHH MOOOOOOI! Eens een keer iets anders dan de gele/groene varianten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi, die kleuren! Prachtig dat je zo het verschil laat zien van de verfbadjes. En dat door een paar platgedrukte luizen!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...