donderdag 9 augustus 2012

Boerenwormkruid

Ik ben er achter gekomen, door vorige blogs te bekijken, dat ik veel "verzamel" blogjes schrijf. Dit komt waarschijnlijk omdat ik eigenlijk altijd met meerdere dingen bezig ben. Er ligt altijd wel een wolletje klaar om te verven, ik heb altijd wel een draadje op het spinnewiel zitten en een breiwerkje op de pennen. Vaak is het zo dat ik 's ochtends wakker wordt en denk "ik ga verven" of  "dat leuke wolletje wil ik eigenlijk vandaag wel spinnen". Dit hangt  vaak af van de hoeveelheid tijd dat ik heb, wat ik de vorige dag gelezen of gezien heb waardoor ik mij geïnspireerd voel, het weer en hoe ik mij voel, de ideeën komen spontaan.
Naar mijn idee komt het de leesbaarheid niet altijd ten goede, dus hier een blogje over 1 onderwerp! :-)



Een van de dingen die ik vorige week heb gedaan is plantaardig verven met Boerenwormkruid. Op een van mijn wandelingen met mijn honden kwam ik een grote struik Boerenwormkruid tegen. Bij thuiskomst dook ik gelijk de boeken in om te kijken of je daar ook mee kan verven. Nou en of! Tijdens de eerstvolgende wandeling gelijk een hele bos geplukt en aan de slag.
Eerst 100 gram schone Swifterwol gebeitst met 15 gram Aluin. Hierna de bloementoppen geknipt en in een pan met ruim water gedaan. Het recept schreef 400 gram bloemtoppen voor 100 gram wol. Ik had 480 gram.
De pan op het vuur en een half uurtje laten koken. Toen de wol erbij en dit zeker een uur laten pruttelen, tegen de kook aan. De wol af en toe even licht onderdrukken.



Ook nu gebeurde er weer iets magisch! Wat een prachtige kleur! Diep helder geel! Wat een kracht zit er ik deze plant, ongelofelijk! Het rook ook lekker, beetje kamille-achtig.


Aangezien er nog veel kleur in de pan zat nogmaals 100 gram schone Swifterwol gepakt en 15 gram Aluin opgelost in heet water. De Aluin eerst bij het verfbad gedaan (hierdoor werd de inhoud nogal melkig) en daarna gelijk de wol. Opnieuw tot de kook brengen en zeker een uur laten pruttelen. De linkse wol is van het 1e bad, de rechtse van het 2e bad.


Hierna de wol 2 keer door de kaardmolen gehaald en toen spinnen. 



Ik was zo benieuwd hoe de kleur dan zou worden! Ik wilde graag de kleurschakering die in de wol zat proberen te behouden, maar dat betekende voor mij dat ik de wol niet ging kammen, maar zo spon. Er zaten nogal wat kleine "frutjes" in de wol en met kammen haal je die er dus uit, wat het spinnen erg prettig maakt. Maar tijdens het kammen haal je ook de kleurnuances uit de wol en wordt het een egale kleur. Dit wilde ik niet, dus dan maar spinnen met "frutjes". Ik ben erg blij dat ik het zo heb gedaan want ik heb nu een prachtig draadje met een zachte kleurnuance waarvan de kleur leeft!


De kleur is ook iets donkerder geworden.


Tja, als je soms net buiten je comfortabele zone gaat, kan je de leukste dingen tegen komen! :-)

3 opmerkingen:

  1. Prachtige kleur geel is het geworden. Het blijft toch toveren.
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi zonnig resultaat! Onderweg op de fiets heel veel boerenwormkruid gespot. Zeker nu ik jouw resultaat heb gezien ga ik hier thuis ook op zoek! Vrolijke groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige kleur geel! Mooi, hoor, grtjs, Alexandra.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...