zondag 17 juni 2012

Kleur experiment

Afgelopen week heb ik bij de Wolstudio in Haren Landscape wolverf gekocht en deze moest natuurlijk ook uitgeprobeerd worden! Een diepe roest kleur en een paars/lila tint. Het garen is de laatste streng van mijn "proefpakket" garen 75% wol/25% nylon.







In dit geval heb ik maar een half theelepeltje pigment opgelost in ongeveer 100 ml heet water en dit met een grote spuit over en tussen de garens gespoten. Later heb ik ook nog een klein beetje donkerrood over de streng gestrooid.
Ik vind het resultaat super! De roest kleur is prachtig, warm en intens. De lila tint is mij net te licht, maar werkt wel met de roest kleur. Ook dat er nog wat wit garen zichtbaar is, geeft het wel een mooi gemêleerd effect.

Eerder van de week had ik de volgende streng als experiment geverfd.



Ik had rode, blauwe en gele verf opgelost in water in grote glazen potten. Hier de wol in gedipt, even de kleur laten opzuigen, en daarna de nog witte stukken een keertje dippen. Hierna de streng in huishoudfolie gewikkeld en 45 min. laten stomen. Met deze techniek kan je veel gecontroleerder de verf laten "mengen" als je dat wilt en omdat de verf eerst opgelost wordt heb je niet van die spikkeltjes verf zichtbaar op de streng, die je wel hebt als je de verf over de streng strooit.
Het is maar net welk effect je wilt bereiken!







Mijn vriendin A. wil erg graag sokken leren breien op 4 pennen en zag deze lont en was er helemaal weg van. Het toeval wil dat zij ook nog eens jarig is. Een pakje is dan snel gemaakt! :-)


De afspraak om samen te gaan breien is al gemaakt! :-)


2 opmerkingen:

  1. OOOOOOhhhhhhhh, wat verschrikkelijk mooi.

    Hil

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat was het leuk verleden week spinnen in het spingroep Haren. Woonde ik maar een beetje korter bij!!!! Je hebt al prachtige wolletjes klaar.
    groetjes
    mija, Ferme marie

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...