maandag 28 mei 2012

Zuring

Afgelopen zaterdag op de spingroep bij Iboy had S. prachtige plantaardig geverfde wol bij zich, allerlei mooie tinten groenen en gelen. Na een paar tips en trucs van haar te hebben geleerd moest ik deze natuurlijk ook proberen, dus pan weer op het vuur en daar ging ik!

Eerst 100 gram wol gebeitst met 15 gram Aluin. Terwijl dit stond te pruttelen ben in mijn directe omgeving op zoek gegaan naar mooie Zuring planten en deze uitgespit. Dit was een heel werk met 26 graden in de volle zon! :-)
Maar het is gelukt!


Hierna heb ik het plantenmateriaal in kleine stukjes geknipt totdat ik ruim 400 gram had. De wortels heb ik apart gehouden en gedroogd, om een andere keer te gebruiken.


Hierna de gebeitste wol en de planten in de pan met ruim water en koken maar!


Het begon gelijk al te verkleuren, spannend hoor! Nadat het kookte heb ik de pan ruim 2 uur laten pruttelen. Het laatste kwartiertje heb ik een klein scheutje huishoudammonia toegevoegd (tip van S.) en de kleur verdiepte zich prachtig! Hierna de wol gelijk gespoeld in schoon water en niet laten afkoelen in de pan, dit omdat er ammonia in het mengsel zat.
Dit is wat het is geworden:


Een prachtige diep gele kleur! Ongelofelijk hoe de kleur heeft gepakt. 
En zo ziet het eruit als het gekaard is:


Ik vind de lichte kleurnuances prachtig en ben erg tevreden met het resultaat!

6 opmerkingen:

  1. Mooi zeg! Die tip over het toevoegen van huishoudammonia neem ik ook mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Net zuring geknipt in het veld ,morgen verven wordt nu al blij als ik bij jouw kijk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe verf je met de wortel van de zuring?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar ik zou de wortel goed drogen, dan in kleine stukjes knippen, goed weken en dan verven. Het schijnt dat je met de wortel van Zuring een zachte zalmkleur kunt krijgen.
      Succes met verven!
      Groetjes, Ineke

      Verwijderen
  4. Is de roodbruine `bloem` van de zuring ook geschikt om te verven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marleen,
      Zover ik het kan nagaan worden alleen de bladeren en de wortels gebruikt. Hoe jonger het blad hoe geel/groener en hoe ouder hoe meer mosterd gelen. Van de (gedroogde) wortels zou je aarde tinten kunnen krijgen.
      Succes!
      Groeten, Ineke

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...