vrijdag 25 mei 2012

Zevenblad

Wat doe je met woekerende Zevenblad in je tuin? Verven natuurlijk!
En dat is wat ik heb gedaan. Ik heb blauwe Texelaar (gekaard), een strengetje Swifter wol en losse schone Swifter wol (in totaal 100 gram) eerst gebeitst met 10 gram Aluin. Hierna de plant uit de tuin geplukt en in kleine stukjes geknipt. Dit in een emaille pan, gebeitste wol erbij en pruttelen maar. Ik heb de pan zo'n 2 uur op het vuur gehad en toen de wol laten afkoelen in de pan.


Het leek een beetje op doorgekookte spinazie, zo rook het ook! :-)
Hierna de strengen gespoeld en buiten te drogen gelegd.



De kleur is zacht geel/groenig (op de foto lijkt het geler, maar is een beetje groenig). Het strengetje wol heeft de kleur nog het best opgenomen, daarna de losse wol en er zit een zweempje geel over het blauwe vacht.


Dit smaakt zeker naar meer, wordt dus vervolgd!

5 opmerkingen:

  1. Wat leuk om te zien dat dat nare goed toch ergens goed voor is! Mooie zachte tint heb je gekregen! Hoeveel plantmateriaal heb je gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb zo'n 500 gram plantenmateriaal gebruikt. We hadden genoeg in onze tuin! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. volgens mij kun je zevenblad eten als... spinazie, brandnetel trouwens ook en ook zuring is eetbaar. Gogel eetbare wilde planten, maar verven kan natuurlijk ook. Bolsters van walnoten moet je volgend jaar ook maar naar uitkijken om mee te verven. ik verf zelf niet, maar lees kookboeken en alles over textiel, zolang er niet het woordje kunst of art aan te pas komt, ik hou niet van kapotgeknipte sokken als kunstproject.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik lees met plezier hoe je verft met (on)kruiden. Ik maak er graag papier van. Dan zie ik wel erg snel de kleur verdwijnen. Heb jij misschien een suggestie hoe ik de kleur toch aan de plantaardige vezels zou kunnen laten hechten? Ik heb in dat proces niet de mogelijkheid om het te strijken of in een zoutbad te leggen. vriendelijke groet, Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat ik - Ineke uit Zuid-West Drenthe- op jouw blogspot terecht kom. Ik zet mijn eerste stappen op het gebied van wol vilten en, verven etc.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...