dinsdag 15 mei 2012

Verven

Inmiddels is sokdeken nummer 2 af en ik kon niet wachten om 'm te verven! :-)
Ik had op Ravelry in de Sockblanc groep allerlei prachtige voorbeelden langs zien komen, en dus na enig creatief denkwerk heb ik de volgende sokdeken geverfd.


De wol is BFL/Bamboo mix gekocht bij das Wollschaf, 90 steken dubbeldraads gebreid. De deken een nachtje is warm water met een scheut azijn laten weken en daarna kort gecentrifugeerd. Ik heb de deken door middel van een draadje in 2-en gedeeld.


Alle benodigdheden staan klaar; handschoenen, verf, sponsjes om mee te verven en keukenpapier. En dan maar verven....


De geverfde lap! Mijn bedoeling is om gelijkmatige strepen die qua kleur iets verlopen te krijgen. De sokdeken was vrij droog, dus was er weinig verloop/vermenging van de kleuren. Ik hoop dat dit na het stomen ook nog zo is. We zullen zien....


De lap tot een worst oprollen in de huishoudfolie en dan stomen maar...



Heb de sokdeken ongeveer 45 minuten laten stomen en daarna laten afkoelen en voorzichtig gespoeld.
Zie hier het resultaat:


Ik ben heel blij met het resultaat! De kleuren zijn een klein beetje verlopen, maar net genoeg. De kleuren zijn mooi geworden. Hier is de sokdeken nog nat...


... en hier droog. Ik heb even een close-up gemaakt zodat je de kleurovergangen goed kunt zien.
Ik heb de sokdeken inmiddels uitgehaald. Wil eens sokken van de teen omhoog maken, een uitdaging voor mij, want het "hand" mij minder goed (ik ben eigenlijk nooit verder dan de teen gekomen), maar ik wil het wel proberen. Met zulke mooie wol kan het haast niet mis gaan! :-)

4 opmerkingen:

  1. Prachtig die kleurtjes, en wat de sok aangaat van teen tot boord dat lukt je vast.
    Zelfs IK heb het voor elkaar gekregen, en dat wil wat zeggen. (alleen de hiel gaf wat problemen)

    Hil

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Hil,

    Ik wil het wel graag leren, want er zijn zulke leuke patronen die ik eigenlijk ook nog een keertje wil maken. En als jij het kan... :-))

    Ien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, dat ziet er veelbelovend uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik ben heel erg benieuwd hoe de sokken uiteindelijk geworden zijn :) ik heb ze ook wel eens vanaf de teen gebreid, maar vond het altijd lastig om het boord elastisch genoeg af te werken.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...